The SuperMak Wonderland

You are now entering SuperMak's teritorry..This Blog only share about common things of me, my family, life and anything about LIFE! I blog for GENERAL things in life..so dont ask why my blog doesn't have a theme :)
Those who like to read it..please welcome to share your ideas or story, SuperMak will love to have it! Those hate it, kindly leave this page right away...muahahaha...no offences
Thanx for visiting sweeties! ^_^

Saturday, 27 October 2012

Rahsia Perfume


Holla!

Selamat Hari Raya Aidil adha. Raya kt KL ni xdela meriah sgt..yg bestnye jln lengang. Today tips ialah psl perfume. I ni sgt gile kan perfume actualy. So agak excited la skit cite psl perfume ni hehe. Yesterday I went to Mid Valley. Alone. Shopping raya but more to Zara's stuff. Time nak balik tu ade amoi tu tahan I tuk cuba perfume. Hurm disebabkan masih awal, so I stop by la kejap. Best jugeks! CUba korang teka mommy beli ke idah perfume tu? Ahaks!! Itu x penting, yg penting mommy nk share some interesting tips pasal perfume ni. Some of you maybe know it already. Well, its ok.. Sharing is caring kan.
Always be my favorite ...ngehngehngeh..kotak lama lum bukak da tmbh baru ;p

Tips untuk membezakan perfume tiruan and original. Sebenarnya yang ajar I ni ialah seorang promoter di kaunter perfume mana ntah. Lupa sudah sebab it was a long time ago. Terima kasih kepada insan tersebut kerana telah menyampaikan ilmu yang berguna. Thought that I'd share so you guys won't get cheated by any unauthorized perfume dealer in future.

Mari bereksperimen bersama Mommynye Zara =)

1. Ambil botol perfume
2. Terbalikkan botol itu (Turn the bottle upside down)
3. Goncang laju-laju (Shake it)
4. Nanti akan keluar buih (Bubble will appear)
5. Apabila buih sudah keluar, lihat pula masa yang diambil untuk buih tersebut hilang.

Hypothesis : Semakin cepat buih hilang daripada pandangan mata anda, semakin tiruan perfume itu.

Penjelasan : Buih cepat hilang kerana ratio kandungan solute dan solution di dalam perfume itu adalah sangat berbeda. Dalam erti kata lain, perfume itu banyak di campur air. Kerana itu, ia dipanggil tiruan kerana ia cair dan tidak tahan lama. Jikalau perfume original, buihnya mengambil masa yang agak lama untuk hilang kerana ratio kandungan solute dan solutionnya tidak jauh berbeda (pekat).

Untuk melihat perbezaan yang ketara, sila bandingkan buih perfume RM35 dengan perfume RM250. Then you got what I mean. Selain itu, anda harus membandingkan perfume dengan perfume (EDP). Bukan perfume dengan Eau de Toilette (EDT) mahupun Body Mist. Ini kerana setiap satunya mempunyai concentration value yang berbeza.

There you go. Now go and get your mummy perfume and try this cool experiment ! Happy Eid Adha Everybody! We’re trying to be a smart consumer nowadays right? Now its the time ^_^

Friday, 26 October 2012

Salam Aidiladha

Assalamualaikum mommies n mommies to be. Selamat hari raya aidil adha..korban apa tahun ni? Pheww...setiap kali raya haji kami hanya sambut kt KL je. Nothing much can do here but still we feel the joy. Pagi2 raya kena siapkn anak then suami. Lepas tu baru diri sndiri..huhu Tahun ni xdpt g sembahyang sunat hari raya. Yela sape nk jg my ZaraDelisha yg semakin aktif tu kan..Tokma n Tok Abah Ayh Chik Ayh Su pon sume g masjid so xde org nk lyn dia haha..

Our menu today: Satay..nasi impit kuah kacang , lontong, nasi beriyani kerutuk udang ayam masak merah n udang gergasi goreng buttercreamy. Alhamdulillah..kenyang satu hari!  Seperti biasa satay la yg paling byk masuk perut kn coz its myfavrite ;p

KL lengang hari ni. We all xde mood nk kua...lepak uma je. Mommy ngantok ZD sibuk ajk main..papa da selamat wat taik mata.

Tuesday, 23 October 2012

In Love with KFC Double Down!


Danggg! I've cheated on my diet. Ni semua gara2 pengaruh rakan sebaya muahahha. Just kidding. Al kisahnya, mommy baru try KFC Zinger Double Down lastweek. Itupun tergerak sebab aku tengok gambar upload member aku berserta caption "my 9th time ate Double Down!". So pegi la mommy terkedek2 cuba beger ni. That time rasa biasa je mcm zinger tp xde roti. Sedap mmg la sedap coz i'm crazy bout chicken kan. But then again, hari ni dalam sejarah, enta mcm mana leh teringat KFC double down ni..at 3 PM. Cam pelik kot..baru lepas lunch n minum petang pon blom time lagi.

Tgh duk landing2 ats katil tu blh pulak terbayang2 double down kepsi ni. Herm..dalam pada duk update status Facebook, tetiba comment2 menjadi rancak lak with my crazy fun friend who loves KFC most especially Effa, Mimie and Cut Fa. Huiiiii we all kalo bercakap psl makanan mmg kalah a Iqram dinzly JJCM tu..kihkihkih. Perasaan nk melantak double down semakin menjadi2 tapi KEMALASAN yg tahap gaban tu membantut kan hasratku (chewah). Kenapa la KFC ni xnak wat service delivery. Sure dpt byk permintaan punye!

Namun, tepat jam 4 petang, mommy tewas! Terus sarung jeans, capai mana je t-shirt yg sempat, sarung tudung express (time tu da x pikir matching ke x mathcing kaler ngn baju), capai kunci kete, purse..then Zasss! Dah sampai kt KFC Tmn Sg. Besi..Org x ramai, great! Cepat je queue tp nk tunggu double down masak lama la plak..dekat 15minit baru dpt..phew~ Take away aje mls nk lepak sowang2 kt kepis Zara Delisha masih kt Nursery so balik mamam kt umah smbil tengok cite korea lg syok! Muahahahha!

Ok, nape mommy beriya2 sgt pasal double down (DD) ni? Well,yang specialnya mengenai KFC Double Down ni, bila makan burger, apa yang paling best sekali adalah bila gigit je DD tu, dapat rasa semua bahan dia bergaul dalam mulut .Roti...cheese...mayonis....daging....sayur....just perfect!Sedap. Mmg kena ngan cogan kata kepsi : "Sedap hingga menjilat jari". Opsss, Mr.Papa da majuk sbb balik keje tgk plastik kepsi je yg tinggal isi xde..muahahha sory la encik suami, esok dinda beli lagi DD untukmu (and untukku jua) LOL
Ok. Bai. ZD da mintak susu ;p

Monday, 22 October 2012

Sleeping Beauty n the Measels


ZD Seminggu sebelom campak menyerang: tggu papa balik keje pon sempat lg wat taik mata dlm kete ;p

Zara Delisha has always been a good sleeper since he was born. Although we started quite late in establishing a strict bedtime routine for her (I think we started roughly when she was 4 months or so), she would always sleep through the night (with the occasional once or twice night feed demands during growth spurts), then she will wake up at 6.00 am- for her early morning feed, after which she will fall right back to sleep until 8.00 am- (when Mr. Papa gets ready for work), sometimes 9.00 am.

But since ZD got measels (Demam Campak) lately, system tidur nya terganggu. Well, a bit weird la kan
pada usia genap 6 bulan, ZaraDelisha dijangkiti virus campak. Kira kategori awal juga lah, sebab mummy nya kene campak masa sekolah rendah (sudah lupa umur berapa haha). Patut la lastweek bila Zara demam, suhu badan dia sgt panas 38c rupaya virus campak menyerang. Byk rashes merah kecik2 timbul kt muka n badakSusah juga kalo parent muda mcm we all ni xde pengatahuan. We dont event know the symptom of measels. Kata org, anak demam campak jgn bagi makan ubat sbb akn menghalang campak tu nak keluar.Selagi x keluar abis akan bahayakan nyawa baby.  Adusss..mommy n papa ni mmg xtau menahu pon psl ni jenuh la duk bagi zara mkn ubat..makin panas badan dia makin kerap ubat kami bagi. Kesian.... After few days bila da bgtau famly dorang ckp itu demam campak then baru we all stop bg ubat.

Stay nearby dengan Famly ni byk faedahnya bg parent muda mcm kami ni. Serba serbi tak tau kan.
MIL byk bg petua2 yg bernas. Untuk demam campak ni, ada beberapa petua yg kita leh cuba:
1- Jangan mandikan anak guna sabun. Mandi koboy je still bersih sbb baby sentiasa wangi.
2- Jangan letak losyen atau bedak di badannya selepas mandi.Bedak yg jenis berubat tu takpe
3- Jangan bagi kena hujan (takut berparut).
4- Jangan makan kicap (ni kalau anak dah besar laa...)
5- Jangan bagi makan sebarang ubat (takut campak tu nak keluar, tapi terhalang dengan ubat, lagi bahaya kalau dia tak habis keluar)
6- Biar campak keluar habis. Cara nak cam dah habis keluar ialah bintik2 merah tu dah sampai ke kaki.
7 - Bila dah habis semua rashes campak tu, boleh lah mandikan dengan dua jenis air iaitu;  air kelapa dan kemudiannya air perahan baju papa nya. Baju yang bersih ok, bukan baju yang dipakai ms cuci kereta, ms g kerja ke, ms main futsal ke..bukan yg tu ya! Pastikan bersih.

ZD: Maintain cute wpon demam campak ;p

Today, 21/10/2012 (Ahad), Zara Delisha demam sudah kebah, ruam campak pon da semakin berkurangan.. papa nya kata dah boleh mandi kan dengan air kelapa ni..tapi dari pg ke petang hujan je manjang, papa xjadi kua bli kelapa. Ingtkan nk mandikan dia ngan baju papa, alih2 papa tertidor daa! Syok kan hujan2 ni.

Another tip nak share..baby kalu demam kalu boleh jgn bg pakai baju sbb kalu panas sgt akan menyebabkan sawan. Better kalu demam just pakaikan pampers jer than slimut dgn lampin.. pastu siram air kat kepala sntiasa untuk kuarkan haba panas.

Phew~ Ni baru cabaran kecil dlm membesarkan anak. Moga kami diberi kekuatan untuk menjadi parent yg TERBAIK  buat Zara Delisha Zaidi. Amin..~

Migraine kena Inject kaa??


I've been suffering from a migraine all day . Had to work today, hard to do everything, and it made my day absolutely excruciating. Even the smallest task seemed overwhelming.It all starts with blurred vision, it is like looking a a ceiling fan a swirling motion, headache and I am unable to focus on anything. I am sensitive to sound kind of like being in a tunnel also if the migraine gets really bad I will get numbness in my hands and in my face I have no problem with light like most people....it is over in about 30 minutes...Some time get sick to my stomach and have an aching body soreness on the right temple and pressure on one side of my head....I have started having migraines every day now for the last 4 days...anyone out there have the same kind of symptoms that i do? I do not know what triggers my migraines they just come on...One time I felt sick for three days. Rasa ngeri ditusuk dengan jarum pada sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung dan sekitar mata.Senakkkk gile! 

Normally, when I get a migraine the only thing to do is to go home to bed and sleep it off. Don't keep trying to keep up with others who are not sick at all and don't try to continue with all the work you have to do, just focus on getting better. For me, migraines last a least three days but if I don't go straight to bed they last longer. avoid watching tv and reading. Thats worked for me but today don't know why I'm forcing myself to keep doing office work. Oh my.. Couldn't sleep at all. So, I went to clinic last night at Sri Petaling Poliklinik Kumpulan City) at 3.30 am! The doctor gave me 1 injection and few pills. Unfortunately, i got big bruise after injection and make my arm swollen. Until today, feels like my arm paralysed  Damn..am i allergic to that medicine? Hopefully no. But the good news is, all headache and migraine are gone! Yeay!

Let me share with you some information about Migraine. From my readings, Migraine headaches and symptoms can be triggered by foods, sleep patterns, hormone imbalance, caffeine, and may produce severe throbbing migraine pain.A migraine is a severe, painful headache that is often preceded or accompanied by sensory warning signs such as flashes of light, blind spots, tingling in the arms and legs, nausea, vomiting, and increased sensitivity to light and sound. The excruciating pain that migraines bring can last for hours or even days. Migraine headaches result from a combination of blood vessel enlargement and the release of chemicals from nerve fibres that coil around these blood vessels. During the headache, an artery enlarges that is located on the outside of the skull just under the skin of the temple (temporal artery). This causes a release of chemicals that cause inflammation, pain, and further enlargement of the artery. Physical or emotional stress are identified as major causes of migraine.

Well peeps, You can read more on www.webmd.com/migraines-headaches/default.htm to gets more details info of headache and migraine.

Sunday, 21 October 2012

Kejayaan itu milik Gelombang Merah

Pheww..persoalan siapa yg mnjadi bakal juara piala malaysia sudah terjawab! Ternyata kejayaan itu milik The Red Warrior! Aura gelombang merah mmg power! Haha wpon mommy ni x minat sgt pon bola tp berbangga la TRW menang. Sangat bangga. Omo ate omo! Wpon agak gusar sikit pada mulanya ramai yg menyangka kelate akn kalah d tangan ATM tp ttp positif. Tak kurang juga ada yg meramal bhw klate jual game kt ATM kerana atas titah agung yg inginkan piala..ternyata semua itu tidak. Para pemain masih lg punyai jati diri yg kuat..bersikap professional dan semangat juang utk negeri Kelantan Darul Naim yg permai ttp tinggi.

Nor Shahrul Idlan Talaha sememangnya hero TRW kerNa jasanya yg menjaringkan 2 gol dan telah dinobatkan Man of the match. Cayalah Matyo! ^__^

Somoga tahun depan piala malaysia menjadi milik TRW sekali lagi. Amin..insyaallah..

SYABAS THE RED WARRIOR!

Saturday, 20 October 2012

Rashes attack

<p>Its been a week since a day Zara caught the fever. Yesterday got so many rashes appeared on her body..estimated about 60%...pity her..cried all day n night long..she even can't sleep..did the toilet business about 4times a day..she looks a bit thin right now loose her weight I guess.. sayu hati mommy tgk keadaan ZD mcm ni... MIL ckp ZD kena demam campak. She advised not to go to clinic nti makin teruk katanya.. biarkan rashes tu keluar smpai habis hingga ke kaki lepas tu mandi kan dgn air kelapa. Insyaallah katanya sertamerta akn hilang dan sihat. Phewww~ hope so. Risau hati si ibu memikirkn nya. ZD mnjadi seorang yg saaaaangat manja when she fall sick. Asyik nk kena dukung n pangku sepanjang masa..till today masih lg tak lalu mkn n minum susu...pstu asyik poopoo je..mommy risau tkt zara dehidrat je syg. Get well soon dear..hope tomorrow will be better..amin~